İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Melih Cevdet Anday

Melih Cevdet Anday, Orhan Veli ve Oktay Rıfat Türk edebiyatında “Garipler” adıyla anılır. Çünkü Türk şiirine yeni bir içerik, yeni biçim ve deyiş özellikleri kazandıran bu üç şairin ilk ortak kitabı Garip adıyla yayımlanmış ve aynı adlı bir şiir akımının başlangıcı olmuştur.

İstanbul’da doğan Melih Cevdet Anday bir süre Ankara Hukuk Fakültesi ile Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nde okuduktan sonra, 1938’de sosyoloji öğrenimi görmek için burslu olarak Belçika’ya gitti. Ama İl. Dünya Savaşı nedeniyle öğrenimini yarım bırakarak 1940’ta yurda döndü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğü’nde ve Ankara Kitaplığı’nda çalıştıktan sonra 1954-72 yılları arasında İstanbul Belediye Konservatuarı tiyatro bölümünde öğretmenlik yaptı. 1979-80 arasında Paris’te kültür danışmanı olarak görev yapan Anday, gazetelerdeki deneme yazılarını 1961’den bu yana sürdürmektedir. İlk şiiri 1936’da Varlık dergisinde basılan Anday, lise yıllarında arkadaş olduğu Orhan Veli ve Oktay Rifat ile birlikte 1941’de Garip adlı bir şiir kitabı yayımladı. Geleneksel hece ve aruz kalıplarının, uyak düzeninin dışına çıkarak doğal anlatıma ve konuşma diline yaklaşan bu şiirler büyük yankı uyandırdı.

Anday’ın şiirlerinde şaşırtıcı buluşlar, ince bir yergi, mizah öğeleri, yaşama ve doğaya hayranlık dolu bir bakış gözleniyordu. Bu şiir anlayışının ilk ürünü olan Rahatı Kaçan Ağaç’ ta (1946) çocukluk anılarına dönerek, yaşamaktan duyduğu acı ve sevinçlerin yanı sıra doğa, yolculuk, savaş ve barış gibi konuları işledi. Telgrafhane (1952) ve Yanyana (1956) adlı kitaplarındaki şiirlerde ise toplumsal sorunlara yergi dolu, alaycı bir dille yaklaştı. Kentli insanın günlük konuşma dilindeki deyimlerden yararlanarak daha da yalın bir dille yazdığı bu şiirlerinde toplumsal çelişkileri, adaletsizliği, çıkarcılığı ve baskıcı yönetimleri işledi.

İlk yorum yapan siz olun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir